Interview: Marije Benink van Food and Friends

Food and Friends is een culinair platform waar je alles kunt vinden over eten: recepten, verhalen en tips. Eigenaar en founder Marije Benink vertelt over het ontstaan: “Hiervoor hebben we een tijd lang gewerkt voor Jamie Magazine. Dat was het eigen tijdschrift van Jamie Oliver. Wij hadden de licentietitel vanuit Engeland en maakten het voor de Nederlandse markt. De helft van de content kwam van de andere kant van de Noordzee, de rest vulden we zelf in.”

“In 2017 besloot Jamie om te stoppen met het tijdschrift in Engeland. De uitgeverij in Nederland wilde er toen ook niet mee verder. Maar op dat moment waren we behoorlijk groot, online. En op dat gebied waren er ambitieuze plannen. In die periode was ik marketingmanager en samen met een aantal collega’s besloten we om daarmee door te gaan, maar dan onder de naam Food and Friends. In eerste instantie was dat alleen bedoeld als een werktitel, omdat het altijd ging over Jamie Oliver en zijn ‘vrienden’. Dat waren de chefs en culi’s die bezig waren vanuit dezelfde gedachte: aandacht voor eten en voor de producten die je gebruikt. En vooral: eten en koken doe je samen! De naam is uiteindelijk zo gebleven, die vonden we wel passend. Het is echt een inspiratieplatform. We willen chefs, culi’s en foodgekken bij elkaar brengen om elke dag weer duizenden fans te inspireren.”

Meer dan adverteren alleen

Bij de meeste online platforms zijn advertenties de belangrijkste bron van inkomsten. Food and Friends heeft ervoor gekozen om daarnaast gebruik te maken van e-commerce. Kookboeken zijn online te bestellen.

“Advertenties zijn bij ons een onderdeel. Maar je moet ook de bezoeker kénnen. We hebben hele grote concurrenten, zoals bijvoorbeeld Albert Heijn. Daar kun je elke dag tegen opboksen. Of je gaat kijken waar je je kunt onderscheiden. We stellen onszelf telkens de vraag wie onze bezoeker is en waar de echte interesse ligt,“ zegt Marije.

Binnenkort komt er een heel nieuw design voor het platform. “We weten al het een en ander over onze bezoekers en bijvoorbeeld nieuwsbriefabonnees. Maar we willen ze nog meer gerichte content voorschotelen. En aansluitend de passende producten aanbieden. Met software als Communicator van Ambition4Clients kunnen we al goed segmenteren binnen onze doelgroep. Wie vega is, krijgt geen nieuwsbrief met allerlei vleesrecepten. We zijn wél Food and Friends, dus af en toe zeggen we dat je ook die en die vleesrecepten kunt maken als je vrienden te eten krijgt. Alleen maar vega recepten zul je in onze nieuwsbrief trouwens ook niet zo snel zien. We raden liever aan om bijvoorbeeld eens te proberen een week lang geen vlees te eten.”

Het uitvragen van informatie wordt dus steeds belangrijker voor Food and Friends. “Op termijn willen we ook veel meer gaan doen met First Party Data. Maar wel stap voor stap.”

Kookboeken

“Eerder hadden we gewoon een affilliate account bij bol.com. Maar ja, op die manier stuur je je eigen klanten weg. Een eigen omgeving is natuurlijk veel beter. Sinds kort werken we dan ook met boekwinkel.online, via Ambition4Clients. Zij beschikken over de kennis én de aansluiting met het Centraal Boekhuis. Wij hebben weer de kennis over onze bezoekers. Dus dat kun je mooi combineren en vervolgens laten aansluiten op het aanbod. Zoals die nieuwsbrief voor vega waar ik het net over had. Daarin hoeft geen kookboek met BBQ-vleesrecepten.”

“Door de vaste boekenprijs kun je niet concurreren. En dat willen we ook helemaal niet, tegen een gigant als Bol. Zoals ik net ook al zei: het gaat erom je te onderscheiden. Als je mensen op de juiste manier benadert met de juiste content, ben ik ervan overtuigd dat ze bereid zijn om bij jou te kopen.”

100% online

Food and Friends is volledig digitaal. Dat is toch heel anders dan wanneer je ook een magazine uitgeeft. Marije: “Het is een mooi umfeld. Je kunt overal veel sneller op inspelen. Vroeger hadden we te maken met een drukproces, waardoor nieuws alweer oud was als het tijdschrift uitkwam. Natuurlijk is het fijn om echt iets in je handen te hebben. En dat kan ook nog steeds, met de kookboeken. Maar de mogelijkheid om online dingen direct aan te passen, heeft grote voordelen. Toch willen mensen een bepaalde houvast hebben in het huidige online mega-landschap. Al is het maar iets in hun mailbox, dat ze gemakkelijk kunnen uitprinten. Daar hebben we zeker oog voor. We maken e-magazines die je kunt downloaden. En onze kant en klaar-nummers in PDF waren heel populair in coronatijd.

Ondernemerschap

“Nadat Jamie in 2017 stopte, leefde bij veel mensen de vraag ‘hoe nu verder?’ Maar ik zag vooral de kansen, wat we er allemaal mee konden doen. Voor mij was het duidelijk: laten we het gewoon proberen en zien hoe ver we komen. Nee, het is echt niet altijd makkelijk. Maar de voordelen zijn veel groter dan de nadelen. Je kunt zelf dingen beslissen, ook met wie je samenwerkt. Sowieso is de foodsector een hele leuke wereld om in te werken. Het is zó leuk om te zien wat je zelf allemaal kunt oppakken en ontwikkelen. Tot nu toe is het voor mij vier jaar lang één grote uitdaging geweest.”

Partnership

Natuurlijk kun je gaan werken met de grootste partijen in de markt. Maar daar hangt een flink prijskaartje aan. Veel liever zoek ik een partner zoals Ambition4Clients, waar ze snappen dat we niet meteen megabedragen willen uitgeven. Een samenwerking aangaan voor de lange termijn, samen bouwen en naar iets toegroeien. Dat vind je niet zomaar, maar zij zijn het wel echt voor ons.”

“In coronatijd dacht ik soms ook: waar gaat het heen? Uiteindelijk heeft het heel goed uitgepakt. Iedereen ging online, iedereen ging koken en doen. Maar natuurlijk was het echt wel even spannend. Op zulke momenten merk je dat een partij als Ambition4Clients dat snapt en daarin graag met je meedenkt.”

Dit delen:


Geplaatst op

in

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *