menu ↓

Blog: het potentieel van werving via eigen kanalen

Marketing via je eigen omgeving, platforms en kanalen kan heel effectief zijn. Je maakt immers gebruik van je bestaande klanten en prospects. En je merkbekendheid wordt goed benut. Belangrijk voor gericht werven. Maar ook voor het behoud én terugwinnen van je klanten.

Inzicht

Door jezelf een aantal vragen te stellen, krijg je inzicht in je publiek en hun interactie met je merk.

  • Wie bereik je eigenlijk online? Wat zijn de aantallen en de kwaliteit van dit bereik?
    Wanneer je bijvoorbeeld een nieuwbrief uitstuurt, wil je weten hoeveel abonnees er zijn. Maar vooral wíe het zijn en of ze actief betrokken zijn bij je merk.
  • Hoe effectief zijn je platforms als verkoopkanaal? Converteren die nieuwsbriefabonnees en je volgers op social media ook daadwerkelijk tot betalende klanten, door acties als een aankoop of het aanvragen van een proefabonnement?
  • Wat weet je eigenlijk over je klanten en prospects? Hoe actief ben je in het verzamelen en analyseren van hun gegevens? Kennis over interesses, voorkeuren en koopgedrag helpt je met gerichte marketing.
  • Volg je het clickgedrag van je klanten en prospects? Ook dat levert waardevolle inzichten op voor effectieve marketing en het personaliseren van de boodschap.

Volledig beeld

Het is mooi om veel informatie in kaart te brengen. Maar hou altijd het doel voor ogen: effectieve werving. Daarvoor is het essentieel om alles op één centrale plek te krijgen. Dan heb je een compleet beeld van je klanten en prospects, en hun interactie met jouw merk. Zo leer je de waarde en het potentieel van je online bezoekers en nieuwsbrieflezers beter te begrijpen. Belangrijk om je eigen kanalen heel gericht in te kunnen zetten. Maar ook om te bepalen of de investering in die kanalen genoeg oplevert.

Ideaal startpunt

De marketingcommunicatie moet eigenlijk beginnen bij je eigen kanalen en platforms. Ze vormen een perfecte omgeving om klanten en prospects te binden. Er is immers al een band met je merk. Waardevolle content, exclusieve aanbiedingen en gepersonaliseerde ervaringen zorgen voor steeds grotere betrokkenheid.

Voorbeelden

TopGear magazine past met succes werving via eigen kanalen toe. Er lag al een solide basis, met een sterke merknaam en veel trouwe fans. Daar hebben ze op voortgebouwd, door onder meer de website en social media slim te benutten. Met effectief beheer en inspelen op de interesse van hun publiek, vergroten ze het bereik en de conversiemogelijkheden.
Waardevolle content zorgt voor betrokkenheid en een stimulans om aan te melden voor de nieuwsbrief of abonnementen van TopGear magazine. Ze creëren daarmee een gevoel van exclusiviteit. Maar het geeft ook de kans om rechtstreeks in contact te komen met potentiële klanten en te zorgen voor nog meer conversie.

Een internationaal voorbeeld van een succesvolle benadering is New Scientist, met een Nederlandse en een Engelse editie. Het bekende wetenschapsmagazine benut zijn eigen kanalen en platforms om publiek te werven en te betrekken. Er is een sterke online aanwezigheid met een informatieve website en actieve social media-accounts.
Met het oog op de werving heeft New Scientist de focus op hoogwaardige content. Ze publiceren regelmatig artikelen, nieuwsberichten en opiniestukken over diverse wetenschappelijke onderwerpen. Waardevolle en boeiende inhoud waarmee ze niet alleen nieuwe lezers aantrekken, maar ook een band opbouwen met de bestaande abonnees.
Verder zijn er exclusieve voordelen voor abonnees, zoals toegang tot premiumartikelen en kortingen op evenementen. Op die manier stimuleert New Scientist het aanmelden voor hun nieuwsbrief of het afsluiten van een abonnement. Deze strategieën worden gecombineerd met een gerichte marketingaanpak. Zo kunnen ze hun eigen kanalen effectief inzetten om nieuwe klanten te werven.

Conclusie

Het benutten van je eigen platforms en kanalen is een waardevolle strategie voor je werving en het terugwinnen van verloren klanten. Door jezelf een aantal belangrijke vragen te stellen en alle beschikbare informatie centraal in kaart te brengen, kun je je marketinginspanningen gerichter en effectiever maken. Succesvolle voorbeelden zoals TopGear magazine en New Scientist laten zien hoe het benutten van eigen kanalen kan leiden tot een grotere betrokkenheid, meer conversiemogelijkheden en uiteindelijk groei van je klantenbestand. Daarbij moet je voortdurend blijven analyseren en optimaliseren.

Wil jij ook het volledige potentieel van je eigen kanalen benutten en je merk versterken? Bel of mail me dan:

Dit delen:


Geplaatst op

in

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *