menu ↓

Blog: de spambox vermijden bij het versturen van mails

Deze keer een blog waarin vooral de techniek achter mailverzending aan bod komt. Niet altijd even eenvoudig, maar wel functioneel! Het kan je in dit geval namelijk enorm helpen, als je die aspecten begrijpt en kunt toepassen.

Voor je marketingcampagnes en transactie-communicatie zoals facturen en welkomstberichten, is het heel waardevol om je mail in grote aantallen te kunnen versturen. Het grote risico daarbij is altijd dat jouw mails in de spambox komen en dus niet de geadresseerde bereiken. We gaan hier kijken hoe je dat zoveel mogelijk kunt voorkomen. Wordt het je allemaal té technisch en hebben jullie niet de juiste IT-kennis in huis? Ambition4Clients staat altijd klaar om jou als klant te helpen en begeleiden.

Configuratie van het domein

Essentieel bij het versturen van mails in bulk, is dat jouw domein op een goede manier is geconfigureerd. Je verkleint de kans op markering als spam door te zorgen dat de volgende records juist zijn ingesteld:

SPF (Sender Policy Framework) geeft aan welke IP-adressen toestemming hebben om e-mail te verzenden vanuit je domein.

DKIM (DomainKeys Identified Mail) voegt een digitale handtekening toe aan de mail, als bewijs van de authenticiteit.

DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting, and Conformance) is een soort vangnet. Het geeft instructies aan e-mailproviders over wat ze moeten doen met mails die niet voldoen aan de SPF- en DKIM-richtlijnen.

Authenticatie

Ook e-mailauthenticatie is een belangrijk technisch aspect om spamfilterproblemen te voorkomen. Naast de hiervoor genoemde SPF en DKIM, zullen je mails moeten worden ondertekend met een geldig SSL-certificaat. Daarmee krijg je een versleutelde verbinding tussen de e-mailserver en de ontvanger. Op die manier wordt de authenticiteit en integriteit van je e-mails gewaarborgd.

Kwaliteit van de inhoud

Behalve de techniek achter de mail, speelt ook de kwaliteit van de inhoud een grote rol bij het vermijden van spamfilters. Belangrijke tips zijn:

  • Schrijf niet overdreven promotioneel.
  • Beperk het aantal links en bijlagen.
  • Voorkom het gebruik van geblokkeerde woorden of spamgevoelige inhoud.
  • De mail moet relevant, persoonlijk en waardevol zijn voor de ontvanger.
  • Zorg voor een goede balans tussen tekst en afbeeldingen.
  • Ontvangers moeten zich eenvoudig kunnen afmelden, als ze dat willen. Dus het is belangrijk om een duidelijke en goede zichtbare mogelijkheid op te nemen om je uit te schrijven (unsubscribe).

Gelukkig zijn er verschillende hulpmiddelen om de kwaliteit van je e-mails te controleren. Denk aan tools als https://www.mail-tester.com/ en https://www.experte.com/spam-checker. En om te leren hoe jij je mails technisch optimaal kunt opzetten, is https://www.litmus.com/ een must.

Infrastructuur

Dan hebben we nog de infrastructuur voor je mailverzending. Het is van groot belang dat je een service kiest die niet alleen geschikt is om grote volumes te verzenden, maar ook betrouwbaar en gecertificeerd. Zij zorgen voor de juiste configuratie, bewaken jouw reputatie als afzender en bieden tools om problemen met spamfilters te signaleren en op te lossen. Verder biedt zo’n service handige functies die helpen voorkomen dat jouw mails in de spambox eindigen of niet worden afgeleverd. Denk onder meer aan: rapportage en analyse, segmentatie van je doelgroepen en mogelijkheden om te personaliseren.

Meer weten of hulp nodig? Neem contact met mij op!
Robin Dommisse

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.
Naam

Geplaatst op

in

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *