Ton Rooijakkers van HoLaPress Communicatie aan het woord

HoLaPress Communicatie uit Valkenswaard is uitgever van een aantal vakbladen in het B2B-segment. Zo verzorgen ze iedere maand het Vakblad Riolering (voor Nederland en Vlaanderen) en tweewekelijks het Facilitair Journaal.

Verder organiseert het bedrijf vakbeurzen zoals Facilitair & Gebouwbeheer. Het is de grootste vakbeurs voor die sector in Europa en ze doen dat al ‘sinds mensenheugenis’, zoals Directeur Congresbureau Ton Rooijakkers het omschrijft. Dat blijkt bij doorvragen 23 jaar te zijn. Dat mag je inderdaad een respectabele periode noemen.

Hij vult aan: “Wat wij feitelijk dus doen, is doelgroepen bij elkaar brengen. De aanbieders en de vragende partijen.”

CleverConnected

Enige tijd geleden is HoLaPress voor het klantbeheer overgestapt op de software CleverConnected van Ambition4Clients. We zijn benieuwd hoe dat bevalt. Vandaar ons gesprek met Ton. Ja, we mogen je en jij zeggen.

“In CleverConnected zit ons totale klantenbestand. Dan praat je over bezoekers van de vakbeurzen: een kleine veertigduizend. En daarnaast hebben we ongeveer hetzelfde aantal aan commerciële relaties, zoals onze adverteerders en standhouders. Die zijn op een of andere manier betrokken bij het vakgebied,” vertelt Ton.

“Ooit zijn we grofweg gaan onderscheiden in de bokken en de geiten, zoals wij ze noemen. Geiten geven melken en hebben dus opbrengst. Bokken leveren niks op, maar je hebt ze toch nodig om geiten te kunnen houden. Als we geen bezoekers op de vakbeurzen krijgen, komen er ook geen standhouders meer. Het is daarom altijd én-én.”

Keuzes

HoLaPress werkte hiervoor met een ander CRM-pakket: Microsoft Dynamics. Dat was aan vernieuwing toe. Maar ze zijn eerst gaan kijken wat er nog meer op de markt is.

“Dan komt het lastige,” vertelt hij. “Je moet een keuze gaan maken. Wat sluit het beste aan? Hoe is de verhouding tussen prijs en kwaliteit? We kwamen uiteindelijk uit op CleverConnected van Ambitions4Clients. Een partij die we daarvoor nog niet kenden.”

Over de ervaringen tot nu toe: “Alle begin is wennen. Dus ook met CleverConnected. We kunnen er prima mee overweg, maar ik zeg altijd maar zo: elk programma heeft z’n nukken. Het is gewoon een kwestie van beginnen en dan kijken waar je eventueel nog kunt finetunen.”

Standaarden

Dan, heel stellig: “Intern heb ik wél gezegd: laten we zoveel mogelijk met de standaarden van het pakket gaan werken. Niet andersom. In Microsoft Dynamics zat bij ons vrij veel maatwerk. Dan heeft iedere update een flinke impact. Dat moet je niet meer willen.”

“Je loopt in de praktijk toch regelmatig tegen dingen aan. Daarom moet de software in de basis al de nodige flexibiliteit bieden. Zonder allerlei houtje-touwtje geknutsel. Bovendien vind ik dat je ook eens verder moet denken. Ga je weer eindeloos extra aanpassingen laten doen? Ze hebben ongetwijfeld heel goed over die software nagedacht en er zijn veel ervaringen van anderen in verwerkt. Misschien kunnen we met een simpele aanpassing van onze werkwijze hetzelfde bereiken,” vervolgt Ton.

Integratie

De goede integratie met Communicator (van Copernica) is voor HoLaPress een heel belangrijk pluspunt van CleverConnected. “Daar moeten we overigens nog wel stappen in maken. Maar dan is eerst een grondige opschoning van het bestand nodig. En dat ligt bij onszelf,” vindt hij.

“Dat communiceren vanuit één softwarepakket heeft natuurlijk grote voordelen. Overigens kan dat ook bij Microsoft Dynamics. Maar niet standaard. En wij hadden het niet. Een tailormade oplossing voor ons zou behoorlijk in de papieren gaan lopen.”

We vragen tot slot hoe Ton de marktpositie van Ambitions4Clients ziet, met de huidige ervaringen op zak.

Nek uitsteken

“Met CleverConnected bieden ze een prima alternatief. En op prijs/kwaliteit zit het goed. Elke organisatie moet natuurlijk zelf kijken hoe het past. Maar ik zou iedereen zeker aanraden om Ambitions4Clients goed in het oog te houden en hun software mee te nemen in een vergelijking.”

Tot besluit: “Na tien of elf jaar met Microsoft Dynamics was het ook voor ons uiteraard een hele omschakeling. En intern heb je altijd mensen die er nu eenmaal aan gewend zijn en liefst bij het oude willen blijven. Maar dat mogen geen belemmeringen zijn om zo’n stap te nemen. Je steekt ook wel je nek uit natuurlijk. Maar ik ben tot nu toe blij dat ik dat gedaan heb.”

×

Stuur me gerust een berichtje

×