menu ↓

Blog: heb jij de waarde van je klant al in beeld?

Het is belangrijk om het gedrag van je klanten te begrijpen en hun waarde te kennen. Daarmee kun je strategieën ontwikkelen om jouw bedrijf te laten groeien en bloeien.

Er zijn verschillende manieren om je klanten en bezoekers op waarde te segmenteren. Zo kennen we onder meer:

  • RFM (Recency, Frequency, Monetary Value)
  • RFD (Recency, Frequency, Duration)
  • RFE (Recency, Frequency, Engagement )

RFD kijkt naar de fase waarin de consument zich aan het oriënteren is. Bijvoorbeeld: hoe lang kijkt iemand op de productpagina? Bij RFE gaat het breder. Engagement kan naast bezoekduur nog andere zaken inhouden, zoals het aantal pagina’s per bezoek etc.

In de rest van dit blog ga ik vooral in op de betekenis en waarde van RFM. Dat is de meest directe en effectieve analysemethode om klantwaarde te bepalen. We laten zien hoe onze software CleverConnected jou kan helpen om waardevolle inzichten te krijgen. En daar iets mee te doen!

Hoe werkt RFM klantwaarde bepaling?

Elke klant wordt gecategoriseerd op basis van drie dimensies:

  • Recency
    Hoe lang is het geleden sinds de klant een aankoop heeft gedaan? Wie korter geleden heeft gekocht, krijgt een hogere score. Zo’n klant is waarschijnlijk actiever en meer betrokken.
  • Frequency
    Hoe vaak heeft een klant aankopen gedaan gedurende een bepaalde periode? Een hogere frequentie betekent een hogere score. Die klanten worden gezien als loyaler en meer betrokken.
  • Monetary Value
    Wat is het totale bedrag dat een klant heeft besteed gedurende een bepaalde periode? Klanten met een hogere monetaire waarde, zullen waardevoller zijn voor het bedrijf.

Waarom RFM?

Er zitten grote voordelen aan het segmenteren van je klantenbestand op basis van RFM klantwaarde bepaling:

  • Gerichte marketing
    Zo’n indeling in verschillende segmenten betekent dat je gerichte marketingcampagnes kunt ontwikkelen. Met specifieke aanbiedingen, promoties en berichten per doelgroep. Het marketingbudget wordt op deze manier veel efficiënter ingezet en je behaalt betere resultaten.
  • Klantbehoud
    RFM klantwaarde bepaling maakt het mogelijk om eerder te signaleren dat klanten inactief dreigen te worden. Je kunt dan voor een pro-actieve aanpak kiezen om deze te behouden. Bijvoorbeeld door ze speciale aanbiedingen te sturen of te betrekken bij exclusieve evenementen.
  • Upselling en cross-selling
    Inzicht in de koopgewoonten en waarde van je klanten geeft ook meer mogelijkheden voor upselling en cross-selling. Iemand met een hoge RFM-score kun je stimuleren om nog meer te besteden, door relevante producten of upgrades aan te bieden.
  • Beter afgestemde klantenservice en debiteurenbeheer
    Je kunt ervoor kiezen om meer tijd en energie te steken in klanten met een hogere RFM-score. Maar het is bijvoorbeeld ook mogelijk de wijze van factureren aan te passen. Denk aan variaties in de betaaltermijn, of een andere toonzetting van de betalingsherinnering.

RFM/RFE integratie in CleverConnected en Communicator

Bij Ambition4Clients weten we hoe belangrijk klantwaarde bepaling voor jou kan zijn. Daarom hebben we zowel de RFM als RFE methodiek volledig geïntegreerd in CleverConnected. Het pakket registreert en analyseert alle transacties, abonnementen, productaankopen, evenementbezoeken, clicks en websitebezoek. 

Zo kun je eenvoudig je klantenbestand segmenteren op basis de scores. Dus je hebt de mogelijkheid om specifieke marketingcampagnes te ontwikkelen voor elk segment en je inspanningen te richten op de meest waardevolle klanten. De RFM/RFE scores komen direct beschikbaar in onze e-mailmarketing software Communicator, zodat ook daar meteen kan worden gesegmenteerd.

Bovendien kun je uit CleverConnected uitgebreide rapportages en visualisaties halen. Dat maakt het gemakkelijk om trends en patronen te ontdekken, en strategische beslissingen te nemen.

Wil je meer weten over de mogelijkheden met RFM en RFE klantwaarde bepaling? En hoe CleverConnected je hierbij kan helpen? Bel of mail me dan:

Dit delen:


Geplaatst op

in

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *