Interview: Laura Weeda van 360 Magazine

360 Magazine is dertien jaar geleden opgericht door Katrien Gottlieb, die toen in Mexico woonde. Ze zag dat wat er in de Nederlandse pers over het land werd geschreven, veel verschilde van haar eigen ervaringen. Zo ontstond bij haar de gedachte dat nieuws uit het buitenland iets anders is dan nieuws over het buitenland. De formule van 360 is dan ook om internationale kwaliteitsjournalistiek te verzamelen en vertalen naar het Nederlands. Hiermee wordt een ander perspectief getoond en hoog kwalitatieve journalistiek onder de aandacht gebracht.

Laura Weeda werd er drieënhalf jaar geleden hoofdredacteur. “Al vrijwel vanaf het begin ben ik betrokken bij 360 Magazine en hield me onder andere bezig met ‘digitaal’. Dit werd steeds belangrijker,” vertelt ze. “Zo speelden we al een tijd met de gedachte om meer met marketing automation te doen. Een jaar of vijf geleden zijn we ons gaan oriënteren. Er was toen nog niet zoveel op de markt en we zijn met een paar partijen in gesprek gegaan. Al snel kwamen we uit bij Ambition4Clients. Daar lag ook een relatie, doordat we Leo Schaap al kenden.”

Ze weten waar ze het over hebben

“Zij hebben een aantal zaken voor ons opgezet, zoals het automatisch uitzenden van nieuwsbrieven. We besloten toen om ook het abonneebeheer bij hen onder te brengen, omdat dat goed aansloot. Inmiddels doen ze daarnaast het beheer van onze website.”

De eerste jaren heeft 360 Magazine zelf het nodige gedaan aan marketing automation, met Ambition4Clients vooral in een ondersteunende rol. “Dat viel niet altijd mee. Na een doorstart was het een hele klus om alles weer ingericht te krijgen. Bovendien is de aanwezige kennis bij ons intern behoorlijk versnipperd. Sinds een jaar zijn zij veel meer in de lead, voor het marketinggedeelte. Nu is het heel duidelijk: alles ligt bij hen. Dat werkt heel goed, omdat ze weten waar ze het over hebben.”

Laura geeft een sprekend voorbeeld: “We hebben met Leo veel discussie gehad over de toonzetting van onze mailings. Hij wilde het veel commerciëler inzetten. Wij waren daar voorzichtiger in, omdat we het niet vonden passen bij onze tone of voice. Toen Ambition meer in de lead kwam, was de afspraak dat zij het mochten bepalen. En nu merken we wel dat zo’n directe boodschap inderdaad beter werkt.”

Eén adres voor al die zaken

De samenwerking is dus een stuk intensiever geworden. “Onze ervaringen met hen zijn erg goed. Dingen worden opgepakt, ze reageren snel en denken mee. De duidelijkheid is fijn: Leo is aanspreekpunt voor marketing en Robin voor de techniek. Ze zijn sterk op digitaal gebied en je merkt dat ze zich ook altijd verder aan het ontwikkelen zijn. Alles in eigen huis doen, is voor de meeste mediabedrijven niet meer haalbaar. Ambition4Clients biedt een flink aantal verschillende diensten, waardoor je veel kunt onderbrengen. Het is beter om één adres te hebben voor al die zaken, want versplintering is echt funest.”

Niet alleen het marketingstuk gaat volgens Laura naar tevredenheid, maar ook het abonnementen- en websitebeheer. “Wat ze doen, sluit goed aan op wat bedrijven in deze branche nodig hebben op marketinggebied. Daarom zou ik Ambition4Clients zeker aanraden, afhankelijk natuurlijk van waar je naar op zoek bent.”

Dit delen:


Geplaatst op

in

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *