menu ↓

Interview: Maartje Bregman van Happy Times Magazine

Van Eindhovens zolderkamertje tot een volwaardig tijdschrift. Dát is in een notendop het verhaal van oprichtster Maartje Bregman en haar Happy Times Magazine, vol positief nieuws & verhalen van impactmakers.

Dat mag niet het enige verhaal zijn!

Het borrelde al even bij Maartje, en toen keek ze vorig jaar weer eens naar het nieuws. “Dat was voor mij de druppel. Het kan toch niet alleen maar overal slecht gaan? Dat mag niet het enige verhaal zijn!” Ze ging op onderzoek uit, naar mensen en bedrijven die zich via allerlei initiatieven inzetten om de wereld een beetje mooier te maken. “Daar zijn er gelukkig heel veel van, maar die verhalen zie je nauwelijks in de media. Ze leveren geen clickbaits op en verkopen niet.”

Zo kwam Maartje op het idee van dit tijdschrift. “Duurzaamheid is ook geen moeilijk, duur en ingewikkeld elitedingetje. Vaak zijn het gewone verhalen, over gewone mensen die hele toffe dingen doen.”

In de zomer van 2023 zegde ze haar baan als fysiotherapeut op. “Dus ik zat thuis, vol ideeën die ik stuk voor stuk ging uitwerken.” Ze kocht een boek met een soort stappenplan ‘hoe maak je een tijdschrift’. Verder stak Maartje haar licht op bij verschillende auteurs en hoofdredacteuren van andere bladen. Ondertussen ging ze mensen om zich heen verzamelen om haar te helpen, zoals schrijvers. Voor businessmodellen kon ze putten uit een eerder gevolgde minor Ondernemerschap.

“Van andere uitgevers hoorde ik wel hoe lastig het is. Hun advies: ga niet alleen een tijdschrift verkopen maar creëer een merk, een beweging. Happy Times moet uitgroeien tot een stabiel bedrijf met verschillende verdienmodellen, om het magazine blijvend mogelijk te maken.”

Moet je echt niet zelf willen

“Zaken als verzending, logistiek en natuurlijk abonnementenbeheer moet je als leek echt niet willen opzetten. Via via kwam ik daarvoor in contact met verschillende bedrijven.”

Ze is heel gepassioneerd over het thema en doet het echt vanuit haar hart. “Het mooie is dat juist daardoor veel mensen graag met je meedenken.” Aan een andere uitgever vroeg Maartje hoe zij het abonnementenbeheer deden. “Ze kenden iemand die echt perfect voor mij was.”

Dat bleek Leo Schaap te zijn en zo kwam ze in aanraking met Ambition4Clients. “Hij deelde echt mijn enthousiasme. Eigenlijk had ik veel méér vragen, en hij had nog veel meer antwoorden. Dus dat werd een supertof gesprek. Leo vond het grappig dat ik er zo anders naar kijk dan de grote uitgevers. Hij zag het als een nieuw concept en wilde graag meewerken. Later kreeg ik ook contact met Robin. Nog voordat we een echte samenwerking zijn gestart, deden we al sparringsessies waarin ze meedachten en tips gaven.”

Vooral het stukje menselijkheid

Een tastbaar resultaat van haar Happy Times traject kwam op 1 december 2023: de lancering van het eerste tijdschrift. “In maart en september van dit jaar waren de volgende twee.”

Ambition4Clients was erbij, in december. “Leo én Robin kwamen speciaal naar Amsterdam, zó tof! Bij hen voel je je niet één van de zoveel uitgevers.”

Sowieso vindt Maartje het contact heel fijn. “Vaak vraag ik of ze even kunnen meedenken, want nog steeds weet ik veel dingen niet. Dat wordt meteen ingepland en er komt altijd een goed antwoord uit. Wat voor gekke dingen ik ook bedenk, ze hebben er wel een technische oplossing voor. Maar vooral het stukje menselijkheid vind ik bijzonder. Gewoon samen vette dingen creëren, het zakelijke regelen we later. Komt wel goed, dat vertrouwen is er.”

Volgende stap met het magazine

“De commerciële basis is er: abonnementen verkopen in verschillende varianten, adverteerders, interviews, betaalde plekken.”

Eigenlijk dekt ‘tijdschrift’ niet meer de lading. Het magazine is een onderdeel van Happy Times, naast online platforms en een radioshow. De community is nog niet live, maar komt eraan. “Sommige mensen willen meer dan alleen drie keer per jaar een tijdschrift. Die hebben een grotere behoefte aan positief nieuws. Of ze vinden de gedachte erachter geweldig, maar twijfelen over de vorm en dan is een abonnement soms nog even een brug te ver. Die wil je iets anders kunnen bieden.”

Ook in de bezetting wil ze écht het fundament neerzetten. “Deze drie edities komen voort uit heel veel passie, ambitie en enthousiasme. Dat moet ook zo blijven, maar dan met iets meer vastigheid in het redactieteam en wat journalisten erbij. Iedereen vindt het superleuk om mee te werken, vaak op basis van vrijwilligheid. Daar ben ik ze enorm dankbaar voor, maar je wil ook minder afhankelijk worden.”

Ook daar was al een integratie voor!

Daarom zoekt Maartje naar meer terugkerende inkomsten. “Mensen vragen bijvoorbeeld welke boeken wij aanraden, over duurzaamheid en klimaat. Dus we hebben een heel tof pakket samengesteld. Een boekenshop op de website was zo geregeld, want ook daarvoor heeft Ambition4Clients gewoon een kant en klare integratie!”

Het is duidelijk: Maartje vindt het fijn werken met elkaar. “Vooral het meedenken is supergoed! En ze zijn echt betrokken, oprecht geïnteresseerd en heel benaderbaar. Dat vind ik krachtig, vooral voor zo’n professionele organisatie.” Als ze het overnieuw zou moeten doen, ging ze zeker weer met Ambition4Clients praten. “Zolang de ambities maar groot genoeg zijn. Alleen een idee zonder goed plan erachter, is geen basis om gelijk bij zo’n serieuze partij aan te kloppen. Dan zou ik eerst weer zelf alles op een rijtje willen krijgen en daarna maar eens een kennismakingsgesprek plannen.”

Dit delen:


Geplaatst op

in

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *