menu ↓

Interview: Masja Pit van Hortipoint

Masja Pit is manager marketing en business development bij Hortipoint, een stichting die zich de groenste uitgever van Nederland mag noemen. Hier worden alle bladen in de sierteeltsector verzorgd, vanaf veredelaar tot aan de bloemist. “En tegenwoordig ook de professionele hobbyist,” vertelt Masja. “Denk dan aan bloemliefhebbers die daar (nog) niet per se hun werk van hebben gemaakt.” Ook hoveniers en boomkwekers vallen in de sierteeltsector.

“We zijn met ongeveer 28 man en doen alles zelf. In 2017 kwam ik hier werken, nadat de organisatie net was overgegaan van redactiestichting naar volwaardige uitgever. Er kwam ruimte om nieuwe ideeën te ontwikkelen, dus ik ben begonnen om commerciële activiteiten binnen te halen en een marketing- & salesteam op te bouwen. Inmiddels gaat dat hartstikke goed: we hebben bij sales drie mannen en een dame op marketing.”

“Leer je klanten goed kennen”

Een team dat vooral is ingesteld op het aangaan van relaties, in plaats van plat adverteren. “Het gaat echt om het totaalplaatje. Leer je klanten goed kennen. Hoe zij hun potentiële klanten willen benaderen, onze lezer dus. En wat kunnen wij daar dan in betekenen?”

Van de zes titels worden er vijf in print uitgebracht. Het internationale Floribusiness is alleen digitaal. Alle titels zijn verenigd in één van de platformen: PlatformBloem of PlatformGroen. “We organiseren samen met partners allemaal activiteiten voor abonnees en de sector. Het gaat heel erg over samenwerking. Niet alleen het zenden van kennis, al is dat wel onze core business.”

Hortipoint is in 2022 met Ambition4Clients gaan werken, omdat er behoefte was aan ondersteuning bij marketing en marketing automation. “Het paste goed in onze professionaliseringsslag van de afgelopen jaren.”

Hiervóór was er vrijwel niks, op marketinggebied. “Abonnees had je gewoon, van vader op zoon zeg maar. Die zijn er nog wel, maar het wordt minder. Je moet wel iets ondernemen, om nieuwe klanten te werven.”

“De oude software was best geschikt voor het bijhouden van de abonnementen. Nieuwsbrieven zaten weer los in een ander systeem. We konden er nauwelijks informatie uithalen, maar wisten toen ook niet beter. Als er iets nodig was, werd het er aangeknoopt. Maar je moet natuurlijk een keer verder. Nu kunnen we aangeven wat we nodig hebben en wordt dat ook direct voor iedereen mogelijk gemaakt.”

“We hebben vooraf gesproken met andere klanten van Ambition4Clients, ook één op één met de marketeers. Dat was allemaal positief.”

“Natuurlijk ging na de implementatie niet alles vanzelf, je moet ermee leren werken. Veel mensen zitten hier al heel lang en waren gewend aan hun vaste patronen. Je komt best ver met Excelbestandjes en houtje-touwtje constructies, maar het houdt een keer op.”

“Geen one size fits all

Na een inwerkperiode past alles helemaal, vertelt Masja. “Daar zorgt Ambition4Clients wel voor, écht heel goed. En als er iets is, wordt dat snel geregeld. Je hoeft maar te bellen of te mailen. Die aanlooptijd had ik destijds zelf misschien intern nog iets beter kunnen communiceren. Dat lag vooral aan mijn eigen enthousiasme, denk ik. Het blijft maatwerk, helemaal afgestemd op onze organisatie. De kracht zit er ook juist in dat het geen one size fits all is.”

“Het is heel belangrijk om te kunnen zien hoe klanten zich bewegen. Dat gaat in print niet. Maar we kunnen ze nu wel koppelen aan hun online gedrag, dat is top. Elk blad heeft online extra’s, voor de abonnee. Er zijn ook print- en combinatie-abonnementen. Dan is er altijd toegang tot een van de platforms, voor extra informatie en artikelen. Als je wil inspelen op de behoeften van de klant, moet je wel weten waar die liggen.”

“Zo wordt de marketing steeds beter”

Nieuwsbrieven werden eerder wel gesegmenteerd naar interesses, maar alleen op basis van de eigen keuzes. Nu wordt CleverTracking van Ambition4Clients geïmplementeerd. “Dan kunnen we echt zien wat er gebeurt, op de website en in het abonnementssysteem. Wij kunnen wel denken dat een rozenkweker alles wil weten over rozen, maar misschien is de informatie over andere soorten ook interessant. Mooi praktijkvoorbeeld: op basis van de feedback vanuit onze redacties, gingen we er altijd maar vanuit dat lezers van Greenity relatief weinig online zijn. Nu laat CleverTracking zien dat juist die artikelen heel goed gelezen worden. Dan is de vervolgstap: uitzoeken of dat abonnees zijn van Greenity, of bijvoorbeeld juist van een andere titel. Daar kom je anders nooit achter. Zulke data kun je onder andere gebruiken om veel beter onderbouwd de redacties aan te sturen.”

“Op die manier wordt de marketing steeds beter, daar heeft iedereen wat aan. Ambition4Clients werkt heel klantgericht, ze hebben snel door wat je bedoelt. Dit jaar zijn we ook gestart met verschillende soorten mailings en het automatiseren van de salesfunnel. Dat is top. Eigenlijk wilde ik het zelf gaan doen, maar zoveel tijd heb ik niet in mijn leven. Zó prettig dat alles nu loopt!”

“Als er andere partijen aankloppen, zal ik Ambition4Clients zeker aanbevelen. Vooral vanwege het persoonlijke contact. En omdat ze de software naadloos inpassen bij jouw organisatie. Ze kijken echt naar wat je nodig hebt en wat daarbij past. Dat maatwerk is heel fijn!”

Dit delen:


Geplaatst op

in

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *